Doprava v Paříži

V Paříži máme na výběr hned ze 4 hromadných prostředků, které můžeme využít v našem putování za krásou Paříže. Samozřejmě můžeme využít i taxi služeb, ale níže naleznete levnější způsob cestování, při kterém můžete okusit pravé pařížské cestování společně s ostatními.

Metro

Pařížské metro patří má hned 4 nej.. je nejstarší, nejvytíženější, největší a nejznámější na světě. Má celkem 213 km, kterou vedou po 14 tratí (poslední je z roku 2001) . Bylo otevřeno roku 1900 na počest Světové výstavy. Denně pařížské metro přepraví cca čtyři miliony cestujících. Vlaky jsou klasické (ocelové koleje) nebo jiné (pneumatiky). Soupravy jsi od tří po šest vagonů. Od roku 1998 byla v Paříži zprovozněna první metro linka, která je zcela automatizovaná. Více o pařížském metru najdete například na Wikipedia.org, případně se podívejte na web RATP, což je společnost provozující veřejnou dopravu v Paříži.

RER

RER je zkratka pro příměstskou železniční dopravu, na kterou se můžeme skutečně spolehnout. Celkem má 5 tras, označené číslicemi a písmeny A – E. Hlavním úkolem je spojení okraje centra se vzdálenějšími čtvrtěmi a předměstím. Na trati je 60 tunelů, celkem 571 km dráhy a celkem 246 nádraží a stanic. Železnice se v Paříži začala stavět roku 1961. Do roku 2025 by měli být v provozu další tři linky. O RER se opět můžete více informovat v angličtině na Wikipedia.org.

Autobus

V Paříži nalezneme bohatou autobusovou síť, kterou provozuje společnost RATP a spousta dalších soukromých subjektů. Autobusy jezdí převážně v centru Paříže a tím i umožňují snadnější přístup k památkám – v centru vede přes 58 linek. Soukromé linky se drží spíše při okraji centra. Noční doprava autobusem je vedena systémem Noctilien (celkem 35 nočních linek). Nožní spoje jsou označeny písmenkem N před číslicí.

Tramvaje

Tramvajové tratě jsou v Paříži celkem 4 (T1 – T4), které mají celkovou délku 20,3 km. Největší „tramvajová sláva“ v Paříži, byla v letech 1865 až 1938, kdy zde byla rozsáhlá síť. Původní tramvaje byly taženy koňmi, které později byli nahrazeny parní, plynovou, pneumatickou až po elektronickou sílu. Linka T1 spojuje sever Paříže, linka T-2 západ, linka T-3 spojuje západní část až po jihovýchod a plánuje se její prodloužení. Linka T-4 je spíše příměstská – spojuje systém tramvají a příměstských vlaků jedoucích po stejné trati. Do budoucna se plánují výstavby dalších linek.